Nuffnang ads

Kaedah Pembelian

Kaedah Pembelian

Tuesday, January 22, 2013

LISTEN..LISTEN..LISTEN MINUMAN YANG DILARANG KETIKA MENGAMBIL UBAT

Kadang-kadang timbul persoalan di fikiran kita kenapa aku makan vitamin ini tiada kesan apa-apa pun..kenapa si dia makan ada kesan yang positif. adakah aku sudah ditipu? sekarang saya akan kongsi beberapa tips dan beberapa larangan ketika mengambil vitamin. mungkin ini adalah punca mengapa vitamin yang kita makan tak ada kesan positif. jom kita tengok.

Berikut ini adalah beberapa jenis minuman yang dilarang dicampur dengan ubat.

1. Minuman Berkafein

Banyak orang mengetahui jika kafein biasa terdapat dalam kopi atau minuman berenergi. Padahal tidak hanya disitu, zat kafein juga banyak ditemukan dalam kandungan teh, khususnya teh hijau. Makanya agar tidak salah , hindarilah minum kopi atau teh ketika meminum obat. Menurut pakar kesihatan, kafein berbahaya jika diminum dengan ubat yang mengandung stimulah. Jika Anda seorang penggemar kafein, tunggu 2 hingga 3 jam setelah meminum ubat.

Interaksi ubat dengan makanan tertentu yang anda makan dapat mempengaruhi fungsi ubat yang anda minum sehingga ubat tidak bekerja sebagaimana mestinya.
Interaksi ini dapat menyebabkan efek yang berbeza-beza, dari mulai peningkatan atau penurunan efektivitas ubat sampai efek samping.
Jenis makanan atau minuman tertentu juga dapat menunda, mengurangi atau meningkatkan penyerapan ubat.

Itulah sebabnya mengapa beberapa ubat harus diminum pada waktu perut kosong (1 jam sebelum makan atau 2 jam setelah makan) dan beberapa ubat lain sebaiknya diambil bersamaan dengan makanan.
Sebagai contoh, kafein –seperti yang terkandung di kopi—dapat meningkatkan risiko overdos antibiotik tertentu (enoxacin, ciprofloxacin, norfloksasin).

Maka, untuk menghindari dengupan laju, tremor, berpeluht atau halusinasi, yang terbaik adalah, menghindari minum kopi, teh atau soda pada masa pengubatan.

2. Semua Jenis Susu


Kita selalu terfikir bahawasanya susu itu menyihatkan. Sebenarnya kita tidak digalakkan untuk mengambil susu ketika makan sebarang jenis ubat. Kandungan zat di dalam susu akan mengurangi daya serap antibiotik dalam tubuh sekaligus menghambat penyerapan beberapa komponen tertentu dalam ubat. Tidak hanya itu, kandungan kalsium pada susu juga dapat mengganggu efekt ubat. Susu hanya boleh diambil selepas 4 jam kita makan ubat.

3. Jus Pomegranate (Delima), Jus Grapefruit dan Segala Jenis Jus Lainnya


Kesimpulan ini didapat berdasarkan penelitian dari Universitas Western Ontario, Kanada oleh Prof. David Bailey. Hasil penelitian ini membuktikan bawa jus dapat mengganggu ketahanan tubuh dalam menyerap zat ubat. Penelitian ini dilakukan pada sejumlah orang yang diminta meminum ubat dengan air putih dan jus buah. 
Setelah diteliti, ternyata orang yang meminum ubat dengan air putih mampu menyerap kandungan ubat dengan penuh. Kemudian, orang yang meminum ubat dengan jus hanya mampu menyerap sebagian kandungan ubat. Menurutnya, jus buah yang dapat mengurangi serapan ubat adalah jus jeruk, jus epal, dan jus anggur. 

No comments: