Nuffnang ads

Kaedah Pembelian

Kaedah Pembelian

Tuesday, September 23, 2014

TANDA-TANDA SAKIT APENDIK

                                                                     ASSALAMUALAIKUM

Beberapa bulan lepas adik saya baru saja menjalani pembedahan buang apendik. Apendik adalah normal. Setiap kita ada apendik. Fungsi apendik ialah untuk menyimpan makanan yang tidak boleh dicerna. Contohnya biji cabai. Bayangkan kalau kita penggemar cili padi. Bagaimana agaknya keadaan apendik kita. Apendik tidak merbahaya kepada kita tetapi bahaya jika apendik pecah.

Kalau kita mengalami radang apendik, kita akan sakit disebelah kanan. Kalau disebelah kiri kemungkinan besar kita diserang gastrik. Berbalik kepada kisah adik saya tadi, pada mulanya dia sakit perut biasa saja. Seolah-olah macam angin dan gastrik. Kurang selera makan dan asyik muntah. Lama kelamaan sakit perut semakin menjadi-jadi. 

Apabila mak saya pegang pada perut dia, terasa ketulan seperti otot. Semakin lama semakin sakit. Adik terus dibawa ke hospital. Alangkah terkejutnya kami apabila di periksa, apendik dah pecah.

Dalam fikiran saya, kalau apendik pecah memang sangat berisiko. Pernah sebelum ini, jiran meninggal sebab apendik pecah. Mula saat itu saya mula google kesan apendik pecah. Rupanya ramai yang macam itu. Lebih mudarat kalau kita biarkan berlarutan dan menyebabka jangkitan pada organ lain.

Alhamdulillah petang itu juga adik saya masuk dewan bedah. Kalau kita sakit dalam perut, jangan ambil mudah. Jom kita tengok secara ilmiah mengenai apendik.



Apa itu Apendiks?


Apendiks adalah lebihan pada usus perut. Sekiranya berlaku jangkitan ia boleh menyakitkan. Apendisitis yang teruk boleh menyebabkan apendiks pecah dengan pembentukan nanah di dalam rerongga abdomen atau peritonitis (jangkitan rerongga abdomen)

Simptom-simptom

  1. Peringkat awal. Tanda awal yang biasa berlaku ialah bila kita mula rasa sakit dari bahagian pusat dan kemudian melarat ke bahagian bawah abdomen/perut. 
  2. Jika radang merebak ke tisu sekitar, rasa sakit bawah perut akan rasa lebih kuat dan mungkin semakin teruk. 
  3. Loya dan muntah-muntah. Ramai yang sangka mungkin salah makan atau keracunan makanan. Maka, ubat tahan muntah dan loya menjadi pilihan ramai doktor. Ini pentingnya kita tahu gabungan gejala dan tanda sakit perut yang luar biasa.
  4. Hilang selera makan. Bila dah selalu muntah dan rasa loya, mana mungkin nak makan dengan berselerakan? Jadi, kalau kita sakit perut lebih dari 3 hari, selera makan pun hilang, eloklah segera ke klinik atau hospital berdekatan untuk pemeriksaan rapi. 
  5. Cirit-birit. Ini antara gejala awal berlaku radang appendik. 
  6. SembelitAda sesetengah pesakit appendik rasa susah nak buang air besar 
  7. Sukar kentut. Ini antara tanda/gejala penting sakit perut atau radang appendik. Memang amat susah untuk buang angin bila seseorang tu appendiknya sudah bengkak. Jadi, jangan marah kalau insan tersayang anda kentut. Itu tandanya dia sihat! 
  8. Bengkak pada abdomen/perut. Memang tak berapa nampak sebenarnya, tapi kalau betul-betul appendik kita bengkak (di dalam perut), memang akan boleh dilihat jika kita berbaring. Akan nampak sedikit bengkakan di sekitar bawah perut kanan. Biasanya kalau ditekan, memang terasa sakit dan tak selesa.
  9. Demam. Ini soalan nombor 1 yang doktor akan tanya. Jadi, kalau ada rasa badan panas sedikit (lebih 37 degree), pastikan kita maklumkan pada doktor. 
  10. Kedudukan lutut. Bagi pesakit ini, bila ditarik kedua lutut ke arah dada, rasa sakit perut tu akan berkurang dan lebih selesa. 

54 comments:

chedacheyu said...

Apa2 pun jaga pemakanan tu penting kan.. Pengambilan suppliment utk keperluan nutrisi badan pun sama..

Anonymous said...

assalamualaikum...saya baru lepas pembedahan apendik,selang 2mnggu sya terasa sakit dibahagian jahitan.sakit kekadang sahaja..tp terasa pedih.adakah itu normal bagi pembedahan apendik?

Unknown said...

Hi sya bru 9 hari sja lepas ops apendiks...dan tiba2 hri ini ad cecair seperti air yg kelua dari bekas jahitan...knapa ya

Unknown said...

Hi sya bru 9 hari sja lepas ops apendiks...dan tiba2 hri ini ad cecair seperti air yg kelua dari bekas jahitan...knapa ya

Unknown said...

Hi sya bru 9 hari sja lepas ops apendiks...dan tiba2 hri ini ad cecair seperti air yg kelua dari bekas jahitan...knapa ya

Unknown said...

eish .knp smue tanda tu ad dkt sy .ingt kn cume gastric biase jea .hurm .pinggang kiri kanan saket .hurm .

Anonymous said...

assalamualaikum, saya nak tanya apendik ni boleh kena dua kali ke??

nur sayyidah said...

saya ada rasa sakit perut di belah kanan...sebelum ni mmng pernh kena but doktor kata maybe period pain..masa mula2 kena x de rasa cirit birit atau demam..tapi kali ni sakit lagi dn cirit birit....dan badan agk panas....tapi saya rasa benda ni biasa kot sakit sebelum period

Unknown said...

hai saya fara nak tnya saya dah hampir setahun jalani pembedahan apendiks tapi saya skrg still rasa sait di bahgian perut tmpat pembedahn tu boleh bg pnjelasan tak

Unknown said...

assalamualaikum kak,sekarang ni semua tanda tu saya sedang alami, tapi saya tak pasti lagi kalau semua tu bermakna saya sakit apendik.. akak rasa cmner??

Anonymous said...

Setahu saya bila anda dah buat penbedahan, doktor akan buang apendik tu. Maknanya anda dah tk de apendik.

Kay said...

Sy baru lps operate buang appendiks 4hari lps..sy juga sedang mengandung 5 bln.pd mlm sy admitted,sy tiada selera makan dan rasa tk selesa dibhgm dada. Sakit terus melarat sehingga keseluruhan perut diselang dgn muntah2 dan cirit birit.sy terus kehospital kerana bimbang apa2 berlaku pd kandungan. Sy terus disahkan ada appendiks dn dibedah 2 ari slps ditahan. Alhamdullilah bayi dan saya selamat tanpa sebarang komplikasi. Itu je pengalaman sy nk share..hehe

Kay said...

Sy baru lps operate buang appendiks 4hari lps..sy juga sedang mengandung 5 bln.pd mlm sy admitted,sy tiada selera makan dan rasa tk selesa dibhgm dada. Sakit terus melarat sehingga keseluruhan perut diselang dgn muntah2 dan cirit birit.sy terus kehospital kerana bimbang apa2 berlaku pd kandungan. Sy terus disahkan ada appendiks dn dibedah 2 ari slps ditahan. Alhamdullilah bayi dan saya selamat tanpa sebarang komplikasi. Itu je pengalaman sy nk share..hehe

Unknown said...

Sya bru lepas operate appendik 5hb feb..smpai skrg sakit amat2..dktor bg ubat antibiotik ngan tahan sakit utk 3hari ja..selpas semggu..sya buang air besar keluar drah plak...dh 3hari buang ari besar keluar drah..buang air kecil pon pedih.. bila mkn...lg la sakit...tempat operate xrsa sakit tp dlm perut tu terasa sgt2 sakit..smpai xboleh bangun...terbaring ja..rasa2 mcm bengkak...

amy said...

Sy buang apendik 4 feb 2016, di kpj damansara, alhamdulillah xde sebarang komplikasi pada jahitan sbb buat laparoscopy...potong sikit dkt pusat n ade lubang sikit kt belah kanan...cume demam panas lps operation n soft diet buat sy turun 10kg dlm mase sebln...kalo dh pagi ptg siang mlm mkn bubur je...

amy said...

Sy buang apendik 4 feb 2016, di kpj damansara, alhamdulillah xde sebarang komplikasi pada jahitan sbb buat laparoscopy...potong sikit dkt pusat n ade lubang sikit kt belah kanan...cume demam panas lps operation n soft diet buat sy turun 10kg dlm mase sebln...kalo dh pagi ptg siang mlm mkn bubur je...

atikah_bdr said...

waa mcm takut jea...dh bape ary dh rasa cemtue...igtkn gastrik..tp sllunya gastrik skit belh kiri nie dh hinggap belah kanan..huhuhurisau

Unknown said...

Sy baru lepas keguguran 3 minggu yg lepas,sekarang terasa cm sakit di bahagian kiri Dan pinggang kepala pn terasa sakit,adakah itu tanda2 appendix tetapi angin selalu keluar,hihihi....

khairulfizal said...

Jumpa doktor balik yg operate. Ada medical insuran, boleh guna

Unknown said...

Hi,sa bru 17 tahun, dan sa mengalami sakit di bahagian bawq abdomen sebelah kiri.Adakah sya mengalami sakit apendik? Dan akhir2 ni sa sering berjalan ke luar tuk menbeli makanan, dan makin hari makin sakit.

ismanto wahab said...

Hai...saya baru saja lepas operation..terasa sakit sangat..sudah 5 hari belum buang air besar..nak cari buah pisang or betik nak bagi buang air besar cepat..ada tak cadangan selain daripada buah pisang supaya cepat buang air besar..tqvm

Fatin Nazihah said...

Saya sejak akhir2 ni rasa sakit pada perut, sembelit, cirit-birit. Tapi tiada pula kurang selera makan, demam dengan loya. Tapi semalam sakit pada bhgn kanan perut makin sakit. Nak tidur susah sakitnya terasa ke kanan sakit ke kiri sakit. Haa.. Nak sujud pun susah rasa sakitnya MasyaAllah. Adakah tu tanda2 apendiks juga?

Anonymous said...

Nak senang jumpa dengan doktor

Unknown said...

Saya hafiz nk bertanya sy kerap sakit di bahagian bawah perut seblah kanan adakah kemungkinan ianya apendix.

Unknown said...

Saya hafiz nk bertanya sy kerap sakit di bahagian bawah perut seblah kanan adakah kemungkinan ianya apendix.

Rina said...

Pergi doc segera atau klu perlu doc lain untuk second opinion. Sy khuatir ada jangkitan kuman atau doc yg bedah x cekap.

Rina said...

Pergi doc segera atau klu perlu doc lain untuk second opinion. Sy khuatir ada jangkitan kuman atau doc yg bedah x cekap.

Unknown said...

Saya pun sakit perut kanan..da g check hospital dktr ckp angin..rase x selesa sgt2..msuk arini nk sebulan da kot..still rase x selesa kt perut belah knan ni..rase buntu sgt2..fikiran jd trganggu dgn masalah ni

Anonymous said...

Saya berumur 24tahun.saya pun mengalami benda yang sama.sakit di bawah perut sebelah kanan..berapa bayaran yer kalau buat pemeriksaan ultrasound..??

Unknown said...

Doktor ade ckp x. Risiko bby kecik. Kawan mak sy pnh buang apendiks time preggg. Mmndgkn ms tu awal lg br bbrp bln. Risiko kmungkinan keguguran atau bby kecik. Dan ye. Ms lahir bby kecik skit.

Unknown said...

Doktor ade ckp x. Risiko bby kecik. Kawan mak sy pnh buang apendiks time preggg. Mmndgkn ms tu awal lg br bbrp bln. Risiko kmungkinan keguguran atau bby kecik. Dan ye. Ms lahir bby kecik skit.

Unknown said...

Salam, saya abdullah.. Nak tanya, saya bangun tidur hari ni rasa sakit bahagian pinggang kanan, rasa sakit itu bertambah-tambah apbila saya nak buang air besar.. Mohon pencerahan, terima kasih

Unknown said...

. .salam. .sy da 3 ari kne cirt birit , skit perut dkat sblah kanan , tak ad selera makan . Makan pun pkai mangkok kecik untukk buat alas perut untuk kerja . Badan rasa lemah sangat . Adakah itu apendik ?

Single said...

Dah 3hari sy sakit perut sblah kanan, kdang2 bhgian ari-ari, lenguh2 sengal2 pinggang belakang..sakit macam nak period, tp sy bru 2minggu lepas period. .adakah petanda apendik?? Sakit brterusan..susah nk membuang dan angin pon susah nk kluar.

Unknown said...

Salam Saya dah 3 hari sakit perut , loya muntah , cirit birit , badan rasa lemah semalam dah jumpa doctor klinik swasta tapi bagi ubat.. tapi adakah petanda apendik..? Sebab doktor x sah kan skit pape ☹️

Unknown said...

Kalau sakit bahagian kiri bukan tanda2 apendix kn?

Unknown said...

Kiri gastrik

Siti adawiyah said...

Saya mengalami sakit pada bahagian belah pusat pada belah kiri .Apekah ia gastrik atau apendix

Siti adawiyah said...

Saya juga sukar untuk membuang air besar

Siti adawiyah said...

Saya juga sukar untuk membuang air besar

Siti adawiyah said...

Saya mengalami sakit pada bahagian belah pusat pada belah kiri .Apekah ia gastrik atau apendix

Siti adawiyah said...

Saya mengalami sakit pada bahagian belah pusat pada belah kiri .Apekah ia gastrik atau apendix

Unknown said...

Salam .. Nak tanya , adik saya semalam barub demam and now demam dia dah kurang but now dia rasa sakit kat semua bahagian perut dia kiri dan kanan ..dia juga ada mengalami cirit-birit tapi yg keluar hanyalah air saja (cecair kuning) dan dia mengalami semua ciri diatas tetapi dia tidak mengalami muntah-muntah .. Adakah ini jga petanda dia mengalami apendiks?

farrachin said...

Tu la saya pun pi chek doktor cakap kencing kotor..dah berminggu sakit belah kanan😭

Unknown said...

Yg dok Tanya tu, pegi la check kat doc sndiri. Blogger ni bukannya org tmpt tanya semua benda. Lps tu baca betul2, sume tanya soalan yg dh ada jwpnnya. Stress sy baca.
"Kalau sakit belah kiri tu gastrik ke appendix? "
"Saya sakit belah kiri perut, tu gejala appendiks ke? "

Punya la susah payah blogger tulis maklumat kat situ, kau org bole sibuk tanya lagi. Aduhaiiiiii

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Hahaha marah nampak..πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚
GMM - gejala malas membaca

Unknown said...

Asslamualaikum..Sye nk tanya ada tak cara2 klau msih awal lg tanda apendik tanpa perbedahan boleh dirawat,atau pantang larang permakanan yg perlu dielakkan dari jangkitan apendik tu..terima kasih..

Anonymous said...

sama la mcm sy... ape sbb ye sis?

Sue said...

Pasti skrang ni awk ok tak ? Saya pon dah 6 hari ni lepas mkn jer rasa pedihcperut

Sue said...

Pasti skrang ni awk ok tak ? Saya pon dah 6 hari ni lepas mkn jer rasa pedihcperut

Sue said...

Pasti skrang ni awk ok tak ? Saya pon dah 6 hari ni lepas mkn jer rasa pedihcperut

Unknown said...

Kalau sakit untuk lutut ke dada

Unknown said...

Sy sering kesakitan pinggang kiri kanan sma d bwa perut syπŸ˜”