Nuffnang ads

Kaedah Pembelian

Kaedah Pembelian

Sunday, October 19, 2014

JENIS-JENIS PENYAKIT KELAMIN

Semalam masa tengah buat rawatan rambut, sempatla Che Kiah baca satu tajuk yang berbunyi jenis-jenis penyakit kelamin. Jangan ambil mudah penyakit ini. Walaupun penyakit ini bukan seserius penyakit merbahaya yang lain, tapi penyakit ini juga boleh mengundang maut.

Jom kenali dua jenis penyakit kelamin

Bacterial Vaginosis (BV)

BV ialah penyakit kelamin yang kerap dialami oleh kaum hawa yang masih produktif yakni yang belum menopous. Antara gejala kehadiran BV ialah gatal yang amat dan miss v berbau hanyir malah berlaku perubahan dalam organ kelamin. Jangkitan ini tidak merbahaya tetapi jika dibiarkan akan mengundang PID.

Pelvic Inflamatory (PID)

PID ialah penyakin yang boleh dikesan dengan gejala seperti rasa sakit pada bahagian pinggul semasa melakukan aktiviti seksual. Selain daripada itu pesakit juga akan merasaka perubahan pada bau dan mengalami pendarahan berbeza dariapada biasa. Jika sudah mengalami gejala seperti ini segerakan berjumpa dengan pakar.  Gejala ini mungkin berisiko untuk berjangkit dengan pasangan ketika melakukan aktiviti seksual. Langkah yang perlu diambil sekiranya anda didapati PID penggunaan kondom adalah langkah terbaik.

Pencegahan Penyakit Vagina

  • Sentiasa membersihkan vagina dengan cairan khusus untuk menjaga kebersihan organ intim. Tidak lupa juga untuk memastikan perlengkapan pembersih tersebuat adalah dalam keadaan bersih dan steril.
  • Menukar pakaian dalam sekurang-kurangnya dua kali sehari
  • Tidak menggunakan pakaian dalam yang ketat untuk jangka masa yang lama
  • Tidak melakukan seks bebas.
  • Mengamalkan gaya hidup sihat
  • Selalu berjumpa dengan doktor.


No comments: